Ads

Friday 7 August 2015

utusan rayuan Khir Toyo 27 Ogos

MALAYSIAKINI


 


Mahkamah Persekutuan akan mengumumkan keputusannya pada 27 Ogos ini berhubung rayuan bekas Menteri Besar Selangor Dr Mohamad Khir Toyo terhadap sabitan kesalahan dan hukuman penjara 12 bulan yang dikenakan terhadap beliau bagi tuduhan menggunakan kedudukan untuk memperoleh tanah dan sebuah banglo.

Ketua komunikasi korporat dan hubungan antarabangsa Mahkamah Persekutuan Mohd Aizuddin Zolkeply memberitahu media hari ini tentang tarikh yang ditetapkan itu.

Panel lima anggota Mahkamah Persekutuan yang dipengerusikan Hakim Besar Malaya Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin menangguhkan keputusan penghakiman mengenai rayuan Dr Khir itu setelah mendengarnya pada 19 Januari.

Panel itu turut dianggotai hakim-hakim Tan Sri Ahmad Maarop, Tan Sri Hasan Lah, Tan Sri Jeffrey Tan Kok Wha dan Datuk Ramly Ali.

Pada 23 Disember 2011, Mahkamah Tinggi di Shah Alam mendapati Dr Khir, 49, bersalah kerana mendapatkan untuk diri dan isterinya, Zahrah Kechik, 47, dua plot tanah dan sebuah banglo di Seksyen 7, Shah Alam, pada 2007 daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarahnya, Datuk Shamsuddin H ayroni, dan menjatuhkan hukuman penjara 12 bulan terhadap bekas Menteri Besar Selangor itu.

Dr Khir, yang juga bekas Anggota Dewan Undangan Negeri Sungai Panjang, dituduh melakukan kesalahan itu di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, Shah Alam, pada 29 Mei 2007.

Mahkamah Tinggi juga memerintahkan harta berkenaan dirampas dan diserahkan kepada kerajaan.

Pada 30 Mei tahun lepas, Mahkamah Rayuan menolak rayuan Dr Khir dan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi itu. Beliau kemudian memfailkan rayuan kepada Mahkamah Persekutuan.

Dr Khir diwakili sepasukan peguam diketuai peguam kanan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, manakala timbalan pendakwa raya Mohd Masri Daud mewakili pihak pendakwaan. - Bernama


 

Sumber: Feed Bahasa Malaysia

0 comments:

Post a Comment