Ads

Saturday 4 July 2015

aysia terima kesan buruk akibat kekurangan pemimpin berintegriti


SUARA LANTANG: Masalah Malaysia hari ini ialah kurangnya model contoh yang baik di dalam masyarakat, yang dapat dipandang tinggi rakyatnya - terutama kanak-kanak. Namun kita berbangga kerana masih terdapat beberapa pihak di kedudukan tinggi yang sedar situasi yang berlaku. “Rakyat perlu dipimpin melalui tauladan dan integriti,” Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, yang juga Tengku Mahkota Johor mencoret di laman Facebooknya baru-baru ini, sedang beliau mengeluh kurangnya integriti di kalangan pemimpin hari ini. Perkataan ‘integriti’ membawa maksud mendalam.

 Ia melangkaui ketulenan dan kejujuran, dan melambangkan keaslian sebenar yang tiada cacat celanya. Seseorang yang memilikinya dianggap bermoral tinggi dan berprinsip, dan dia juga melambangkan keluhuran di dalam pemikiran, pertuturan dan tindak tanduknya. Dia tulus dari segenap aspek dan merupakan seseorang yang mampu memenuhi kepercayaan dan hidupnya mampu dijadikan tauladan. Insan berperawakan tinggi dan terhormat inilah yang dikehendaki masyarakat Malaysia sekarang ini.
 Namun buat masa ini, rakyat Malaysia hanya mampu saksikan pemimpin di dalam kerajaan dan di bidang lain yang amat bertentangan dari ciri-ciri yang didambakan ini. Sekiranya integriti merupakan kuasa pembimbing, maka tentunya kita tidak akan saksikan perdana menteri hari ini berperang mulut dengan mantan perdana menteri sehingga mencetus pergeseran apabila pengikut mereka turut serta menambah pertelagahan.

 Apa yang dikatan TMJ ialah pemimpin dari setiap sektor baik kerajaan, NGO, ataupun organisasi lain di Johor perlu memberi inspirasi kepada rakyat dan tidak memanipulasi mereka. Walaupun nasihatnya ditujukan kepada rakyatnya, tetapi ia perlu didengari semua rakyat Malaysia. Jelasnya, “Jangan cuba mengurus dan memanipulasi rakyat. Inventori boleh diuruskan, tetapi rakyat perlu dipimpin melalui tauladan dan dengan berintegriti.” Benar sekali, perang mulut di antara Najib Razak dan Dr Mahathir Mohamad telah menghasil ketegangan dan ketidaktentuan, lantas mencetus impak negatif ke atas kewangan dan kebolehan Malaysia menarik pelaburan asing.

 Tidak hairanlah mengapa nilai ringgit merudum dan para pelabur asing asyik menjual saham mereka di Bursa Malaysia. Dalam tempoh seminggu yang lalu, pelabur dikenalpasti sebagai ‘asing’ telah menjual pegangan di pasaran terbuka pada kadar mencecah RM852.7 juta. Pada 27 Jun, ringgit dinilai pada paras 0.356675 berbanding dolar Singapore atau RM2.803675 bagi S$1. Setahun lalu, rakyat Malaysia mampu menukar RM2.58 bagi S$1. Pada masa yang sama, nilai ringgit susut sebanyak 16 peratus dalam tempoh setahun lalu berbanding dolar Amerika. Pada bulan Julai, ahli kerajaan secara kasual mengumumkan tiada lagi notis akan diberikan bagi harga baru RON95 dan disel di seluruh negara. Ini tindakan tak bertanggungjawab dan kurang kebertanggungjawaban serta ketelusan di pihak pemimpin negara.

 Sudah menjadi tugas kementerian dan jabatan kerajaan membuat pengumuman bulanan bagi kadar baru minyak petrol. Amatlah tidak adil bagi pihak berkuasa untuk membiarkan pihak media mencari maklumat penting yang diperlukan masyarakat daripada sumber tidak rasmi atau persendirian. Selain itu, kerajaan Malaysia bertanggungjawab kepada orang ramai untuk menjelaskan asas pengiraan harga baru setiap bulan berdasarkan kepada apa yang dipanggil "sistem apungan terurus" menurut trend sebenar harga minyak mentah global pada bulan sebelumnya.

Pihak yang mengikuti rapat harga global dari sumber yang boleh dipercayai pada bulan-bulan yang berlalu boleh memberitahu bahawa harga runcit yang ditetapkan oleh kerajaan seolah-olah tidak selari dengan prinsip-prinsip "sistem terapung" yang ia mendakwa telah diterima pakai Sudah tentu terdapat isu-isu lain yang ternyata memberi gambaran bahawa Malaysia tidak mempunyai pemimpin yang berintegriti. Antara isu-isu yang masih belum diselesaikan termasuk hutang RM42 bilion 1MDB dan tawaran luarbiasa di sebalik pembelian hartanah di Melbourne oleh pegawai-pegawai Mara Inc, cabang pelaburan Majis Amanah Rakyat. Isu-isu ini tidak mungkin hilang begitu sahaja. Lebih dekat dengan negeri-negeri Borneo, Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pendatang pada tahun 2013 dilihat hanya usaha sia-sia.

 Selepas beberapa bulan kerja keras dilakukan oleh ahli-ahli panel dalam mendengar dan merekodkan pandangan individu, organisasi dan kumpulan, pada akhirnya, jelas bahawa tiada keikhlasan di pihak kerajaan untuk mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap pendatang di negeri Sabah. Jika Najib, pemimpin atasan kerajaan Malaysia mempunyai integriti dan benar-benar mahu "ibu kepada segala ancaman" di Sabah diselesaikan, beliau akan mengambil nasihat panel RCI itu untuk tidak melantik seorang ahli politik bagi mengetuai jawatankuasa kerja untuk memulakan tindakan RCI. Sebaliknya, Perdana Menteri tidak mengendahkan peguam pakar panel dan melantik Joseph Pairin Kitingan, Timbalan Ketua Menteri Sabah. Pairin, yang memegang portfolio pembangunan infrastruktur di negeri ini dan sebagai Huguan Siou atau ketua yang paling utama daripada Kadazan dan suku kaum asli yang lain, tentunya penuh dengan tugas kerajaan dan sentiasa "sibuk". Dan berbanding menurut kehendak bosnya di KL, Pairin perlu memiliki keberanian dan menunjukkan integriti dengan memberitahu Najib untuk melantik seorang teknokrat atau pentadbir kanan bagi mengambil alih tugas rumit tersebut, demi kepentingan Sabah dan penduduk tempatan, terutama yang orang asal.

 Tetapi di sini sekali lagi, jika integriti tiada, siapa yang berani untuk melakukan perkara yang betul? Bagi Sarawak, pilihan raya negeri semakin hampir, dan Najib telah mula menunjukkan minat dan perhatian yang lebih untuk negeri itu, sekurang-kurangnya secara luaran, dengan membuat lawatan yang lebih kerap dan menabur lebih banyak janji. Ketua Menteri Sarawak Adenan Satem datang ke Sabah tidak lama dahulu dan belajar beberapa perkara dari negeri jiran beliau termasuk kejayaannya dalam menangani isu-isu berkaitan dengan industri perhutanan dan pelancongan. Tetapi Adenan harus belajar bahawa Perdana Menteri mungkin membuat janji-janji seperti memberikan hak lebih autonomi kepada negeri-negeri Borneo dan kesediaan "mempertimbangkan" royalti yang lebih tinggi bagi minyak dan gas, tetapi apabila pilihan raya sudah berakhir, adakah beliau akan membuat susulan dengan memenuhi janji-janji itu? Sabah telah belajar daripada kes RCI bahawa apabila kata-kata yang tidak sepadan dengan tindakan, maka ia tidak memberi sebarang makna. Adenan perlu diingatkan dan jika tidak, selepas pilihan raya lebih, rakyat Sarawak akan pasti bertanya kepadanya:

Di mana janji yang anda taburkan? Beliau kemudiannya terpaksa menghadapi rakyat di mana-mana beliau pergi di negeri tersebut, bukan Najib. Akhirnya, apa yang paling penting adalah untuk pemimpin negara dan negeri untuk mempunyai kepercayaan dalam kualiti yang membuatkan seorang pemimpin memiliki berintegriti. Ini adalah bentuk tertinggi kepimpinan dalam kesatuan yang harmoni dengan proses mental dan keperibadian antara satu sama lain, serta alam semula jadi dan alam sekitar. Tiada perkataan lain yang sama pentingnya dengan integriti. Terima kasih kepada Tengku Mahkota Johor kerana menggalakkannya. Saya bersetuju bahawa ia adalah kualiti semua pemimpin Malaysia seharusnya bercita-cita untuk memiliki.sumber


Sumber: Feed Bahasa Malaysia

0 comments:

Post a Comment