Ads

Saturday 27 September 2014

r menentang rampasan tanah oleh PTI


KOTA KINABALU: State Reform Party (Star) telah menyuarakan kekecewaan mereka selepas menerima aduan bahawa sebuah syarikat telah membawa masuk dalam 100 warga asing yang didakwa pendatang tanpa izin (PTI), untuk mengusir penduduk kampung dari tanah mereka di tiga buah kampung di Ranau pada Khamis dan memusnahkan tumbuh-tumbuhan dan tanaman mereka.



Kampung-kampung tersebut telah dikenal pasti sebagai Kampung Malinsau, Kampung Wayan dan Kampung Sinurai.



“Kerajaan Sabah perlu menghentikan amalan seperti mana syarikat-syarikat mengambil alih tanah yang sudah dimiliki oleh Orang Asal,” kata Ketua Star Jeffrey Kitingan dalam satu kenyataan.



“Jika pihak berkuasa tidak melindungi hak-hak tanah Orang Asal, mereka akan menjadi pelarian di negara mereka sendiri, seperti yang berlaku di banyak tempat di Sabah.”



Beliau memberi amaran bahawa jika ada apa-apa pertumpahan darah akibat pertikaian tanah, darah akan berada di tangan pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN). Tidak bertindak, tegas beliau, bukan suatu pilihan.



Jeffrey, yang juga Ahli Dewan Undangan Bingkor, mengingatkan Kerajaan Sabah dan Kerajaan Persekutuan bahawa mereka telah memberi jaminan pada Batu Sumpah, sebuah dokumen perlembagaan, bahawa mereka akan menghormati budaya, adat, tradisi dan Adat Orang Asal.



“Tanah adalah bahagian penting dalam Adat dan Hak Adat (NCR) dan kehidupan untuk Orang Asal,” kata Jeffrey. “Selain itu, tanah adalah perkara Kerajaan Sabah di bawah Batu Sumpah di Keningau.”



Hak-hak tanah masyarakat Orang Asal, tegas beliau, juga telah diiktiraf oleh Deklarasi Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Hak Orang Asal.



Beliau menyeru kepada Kerajaan Sabah untuk memberi syarikat berkenaan tanah alternatif dan bukan menoleh belakang mereka kerana gaya hidup tradisional penduduk kampung di tiga buah kampung yang terjejas dimusnahkan kerana kesilapan birokrasi.



Beliau menegaskan bahawa dalam kejadian yang sama baru-baru ini di Tongod, sebuah syarikat yang terlibat dalam pertikaian tanah telah membawa lebih daripada 100 pendatang tanpa izin dan menghalau Orang Asal di sana dan merampas tanah mereka.



Jeffrey mahu Kerajaan Sabah meneliti nasib orang-orang ini juga dan mengkaji semula semua kes-kes pertikaian tanah di mana syarikat-syarikat yang terlibat dengan Orang Asal.



“Kerajaan tidak boleh mengharapkan penduduk kampung miskin yang terjejas untuk mengupah peguam dan membawa perkara itu ke mahkamah,” kata Jeffrey. “Semua yang diperlukan adalah arahan kerajaan untuk melindungi hak-hak tanah Orang Asal.



-fmt





Sumber: Feed Bahasa Malaysia

0 comments:

Post a Comment