Ads

Friday 26 September 2014

aysia, malapetaka untuk Sabah?


KOTA KINABALU: Ahli Dewan Undangan Bingkor Jeffrey Kitingan melihat pelbagai justifikasi untuk Malaysia di Borneo, yang dikemukakan dalam media rasmi untuk Putrajaya, sebagai kekurangan merit.



“Ia seolah-olah Sabah tidak pernah maju dan jika bukan kerana pembentukan Malaysia tidak akan ada kemajuan dan pembangunan di Sabah,” kata Jeffrey yang juga Ketua Star Sabah.



Beliau menegaskan bahawa semua hujah-hujah itu telah runtuh kerana Sabah telah bertukar tempat dengan Sarawak dan kini menjadi negeri kedua temiskin dalam persekutuan manakala merendahkan martabat jirannya menjadi yang termiskin.



Beliau juga mengambil pengecualian terhadap kenyataan bahawa Sabah yang merdeka akan dicerobohi oleh jiran-jiran atau ditawan oleh militan Negara Islam (IS) dan mewujudkan pemerintahan khalifah Islam untuk kembali ke zaman kegelapan.



“Putrajaya berada dalam keadaan penafian. Mereka enggan menerima realiti bahawa Sabah kehilangan lebih daripada ia perolehi daripada bergabung dengan Sarawak dan Malaya untuk membentuk Malaysia, ” kata Jeffrey dalam memetik Brunei dan Singapura sebagai contoh untuk Sabah dan Sarawak contohi untuk memajukan diri mereka.



Beliau menerangkan bahawa dalam banyak aspek, kerosakan yang dialami oleh Sabah dan rakyat Sabah adalah hampir tidak dapat dipulihkan dan mungkin tidak boleh diperbaiki.



“Demografi Sabah telah berubah dengan pembersihan etnik melalui Projek IC Mahathir,” kata Jeffrey. “Kami telah kehilangan francais politik kita kepada pendatang tanpa izin yang berada dalam senarai daftar pemilih.”



“Adakah ia satu kejutan bahawa MNLF dan Abu Sayyaf di selatan Filipina menyokong militan IS apabila Perdana Menteri kita sendiri telah menyeru ahli UMNO untuk mencontohi militan IS?”



Mimpi buruk keselamatan di Sabah, kata Jeffrey, adalah raksasa yang dicipta oleh operasi rahsia kerajaan persekutuan di selatan Filipina untuk melatih dan melengkapkan pemberontak Islam termasuk MNLF dan Abu Sayyaf dengan senjata.



“Semua ini akan menjadi jelas jika Laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) diterbitkan,” katanya.



Beliau memberi amaran bahawa kerajaan persekutuan tidak boleh dipercayai dengan keselamatan Sabah.



-fmt





Sumber: Feed Bahasa Malaysia

0 comments:

Post a Comment